Paragrafen

Bedrijfsvoering

Dienstverlening

De gemeentelijke dienstverlening speelt in op de behoefte van inwoners, ondernemers en verenigingen.
We verbeteren onze dienstverlening zodat inwoners, ondernemers en verenigingen gemakkelijk zaken kunnen doen en kwaliteit, professionaliteit en gastvrijheid ervaren. We zijn transparant en communiceren begrijpelijk zodat onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk is. We zijn goed bereikbaar en hebben een proactieve communicatie. We gaan mee met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, toegankelijkheid, veiligheid en datagedreven werken. Dit doen we op de maat van Leudal.

In 2025 werken we verder aan onze dienstverlening, conform de uitgangspunten van de Visie Mooi werken in Leudal: wendbaar, dienstbaar en dichtbij.
We hebben steeds meer inzicht in de klantwens en behoefte en gebruiken deze informatie om de dienstverlening te verbeteren. Het meten van de klanttevredenheid in werkprocessen wordt in 2025 verder uitgebreid.
We werken verder aan de verbetering van een toegankelijke en begrijpelijke communicatie met onze inwoners. We werken verder aan onze informatiehuishouding als fundament onder onze dienstverlening. We continueren het groeimodel Werken aan kwaliteit en zetten verder in op een cultuur van continu leren en procesmatig werken.

Informatievoorziening

Maatschappelijke opgaven staan voor ons centraal. Digitalisering biedt voorzieningen om de dienstverlening te verbeteren en de doelen sneller en beter te realiseren. De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering gaan snel. De manier waarop inwoners werken, onderwijs volgen, wonen, zorg ontvangen, recreëren en zich verplaatsen verandert. De organisatie moet goed toegerust zijn om met deze ontwikkelingen mee te gaan. Dit betekent dat de gemeente over betrouwbare ICT-voorzieningen moet beschikken, en snel en flexibel inspeelt op nieuwe ontwikkelingen.

Transparantie van overheidsinformatie staat volop in de maatschappelijke belangstelling. De invoering van de Wet open overheid (Woo), op 1 mei 2022, geeft een impuls aan de informatiehuishouding en het actief beschikbaar stellen van informatie. De transparantie van het overheidshandelen vraagt om snel te kunnen laten zien wat, wanneer en met wie gecommuniceerd is, en welke acties zijn uitgevoerd. Dat geldt zowel voor het handelen van het bestuur – gemeenteraad, college, burgemeester – als van de ambtelijke organisatie. Naast de Woo zijn er nog een groot aantal nieuwe informatiewetten waaraan we als gemeente moeten voldoen.

Pijlers

Verbetering Digitale Infrastructuur

  • Modernisering ICT-systemen: Investeren in de modernisering van onze ICT-systemen om sneller en betrouwbaarder toegang te bieden tot gemeentelijke diensten.
  • Cloudmigratie: Overstappen naar cloudgebaseerde oplossingen voor betere schaalbaarheid, flexibiliteit en kostenbesparing.
  • Datamanagement: Implementeren van geavanceerde datamanagementsystemen om de kwaliteit, nauwkeurigheid en beschikbaarheid van gegevens te verbeteren.

Bevorderen Digitale Inclusie

  • Digitale vaardigheidstrainingen: Aanbieden van trainingen en workshops aan de interne organisatie. Doel: vergroten van de digitale vaardigheden. Daarnaast het opzetten van doelgerichte informatie aan inwoners en ondernemers over online diensten en producten.
  • Toegankelijke digitale diensten: Blijven ontwikkelen van gebruiksvriendelijke en toegankelijke digitale diensten voor alle doelgroepen.
  • Digitale loketten: In 2025 bepalen we onze richting rond de persoonlijke internet pagina (pip). Hoe gaat Leudal de ‘mijn Leudal’ omgeving inrichten en vormgeven.

Informatiewetten
De door Europa nagestreefde transitie van analoog naar digitaal heeft tot gevolg dat wij als lokale overheid te maken krijgen met een grote hoeveelheid nieuwe informatiewetten. Soms rechtstreeks vanuit Europa, soms vertaald naar de Nederlandse situatie.
De invoering en implementatie van deze wetgeving heeft grote impact op onze informatiehuishouding, de manier waarop wij werken én de dienstverlening aan onze inwoners. Dat vraagt om voldoende capaciteit en integrale afstemming.
Randvoorwaarden zoals beleid, grip op wijzigingen en inzicht in het informatielandschap zijn gecreëerd om mee te bewegen in de digitale transformatie waarin gemeenten zich bevinden. Dit vraagt om veel verandervermogen, dat nu al schaars is. Sterker nog, de meeste verandercapaciteit wordt al ingezet en is al vergeven. Het merendeel van de resterende capaciteit gaat naar reguliere vervangingen en vernieuwing. Dat betekent dat er beperkt tijd overblijft waarin het steeds meer van belang wordt om als gemeente heldere keuzes te maken en prioriteiten te stellen rondom de ambities en visie.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 08:44:05 met de export van 11/14/2024 08:36:49