De gemeente Leudal stimuleert op verschillende manieren de lokale economie, bijvoorbeeld via bedrijfsloketten, economische promotie (zoals beurzen en jaarmarkten) of door samen te werken met het bedrijfsleven en kennis- en onderzoeksinstellingen. Ook vervult de gemeente een belangrijke taak als het gaat om het ontwikkelen van bedrijventerreinen, bijvoorbeeld door te investeren in winkelgebieden en grond bouwklaar te maken.
Visie
Wij kiezen voor een duurzame ontwikkeling van een toekomstbestendige economie, waarbij omvang niet de belangrijkste drijfveer is. We ondersteunen bedrijven die kansen adopteren en omgaan met toekomstige bedreigingen. We werken samen bij marktontwikkelingen en geven samen antwoord op sociaal-maatschappelijke opgaven. We stimuleren het overdragen van kennis en kunde en waar nodig medewerkers.
Wat willen wij bereiken?
De bedrijven en de gemeente zijn steeds in goed overleg en werken hand in hand samen aan het realiseren van de visie. Ieder vanuit zijn eigen rol en mogelijkheden en altijd met oog op de impact voor de omgeving.
Leudal trekt en faciliteert bedrijven die niet naar korte termijn gewin streven, maar focussen op hun lange termijn bestaansrecht met oog voor sociaal-maatschappelijke opgaven en de natuurlijke omgeving.
Onze bedrijventerreinen zijn modern, goed bereikbaar en toekomstbestendig. In het buitengebied gaan economische vitaliteit en leefbaarheid hand in hand door nieuwe verdienmodellen zoals natuur-inclusief boeren en recreëren.
Wat gaan wij daar voor doen?
Regiodeal Midden-Limburg
In 2024 zijn de regiogemeenten Midden Limburg, de provincie Limburg en het Rijk een regiodeal overeengekomen met een investeringsomvang van 40 miljoen euro. Hiervan draagt het Rijk 50% bij en de provincie Limburg en de regiogemeenten beiden 25%. Leudal staat garant voor een bijdrage van € 1,5 miljoen: € 700.000 is gedekt uit de reserve economische investeringsagenda en € 800.000 vanuit de bestemmingsreserve Regiodeal.
Een deel van de regiodeal is gericht op het versterken van de regionale economie met focus op innovatief beroepsonderwijs, ontwikkeling en behoud van talent, ondernemerschap, verduurzaming van bedrijventerreinen en toeristische vitaliteit. Deze programmalijn komt overeen met de ambities van Leudal, daarom brengen wij in 2025 onze partners samen en stimuleren wij de ontwikkeling van projecten en maatregelen die bijdragen aan de vitaliteit van ons bedrijfsleven.
Naast de pijler Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt komen ook projecten in aanmerking die betrekking hebben op het verbeteren van de brede welvaart binnen de pijlers Leefbaarheid en Landschap en Klimaatadaptatie (zie hiervoor ook 2.9).
Versterken van de dialoog en samenwerking
We ontwikkelen communicatie- en samenwerkingsstructuren met ondernemend Leudal. We gaan meer in dialoog met ondernemers en faciliteren hen via het Ondernemersteam Leudal (accountmanagers) en netwerkbijeenkomsten (via onze partner Keyport). Wij denken mee met ondernemers die willen innoveren, uitbreiden, verplaatsen, etc. in het belang van het behoud van levendige dorpen, behoud van werkgelegenheid en het bieden van toekomstperspectief voor de ondernemer, maar ook diens (nieuwe) omgeving.
Faciliteren van vernieuwende ontwikkelingen Buitengebied
De transitie van de agrarische sector leidt op verschillende locaties tot; innovatie, stoppen of verbreding van economische activiteiten. We ondersteunen agrariërs met een gewenste of noodzakelijke transitieopgave. Hiervoor gebruiken wij het instrument 'Mijn Koers' dat ondernemers helpt hun toekomst uit te stippelen en hiervoor een geschikte aanpak te kiezen.
Door het samengaan van verenigingen en stoppen of verplaatsen van bedrijven, komen locaties vrij. Deze willen we een nieuwe invulling geven waarbij niet alleen wordt gekeken naar de ontwikkeling van nieuwe functies maar ook naar het stimuleren van sloop van de overtollige bebouwing. Deze nieuwe invulling moet leiden tot een economisch vitaler Leudal of ruimte bieden aan andere beleidsopgaven zoals de woonopgave, natuurontwikkeling, enz.
Versterken van het toeristisch profiel
De toeristisch-recreatieve sector draagt bij aan een aantrekkelijke woon- en leefomgeving en stimuleert direct en indirect de lokale economie, zowel in euro’s als in werkgelegenheid. Om de kwaliteit van de leefomgeving te versterken geven we samen met onze lokale en regionale partners uitvoering aan het beleidsplan Recreatie en Toerisme Leudal en het daarbij behorende uitvoeringsprogramma.
We verstevigen onze positie als toeristische gemeente door economische stimuleringsprojecten te initiëren o.a. in samenwerking met de regiogemeenten. Ondernemers dagen wij uit aan te haken bij stimuleringsprojecten met creatieve en onderscheidende concepten. Met onze ondernemers werken we samen aan de ontwikkeling van vernieuwende product-markt-combinaties die voorzien in de behoeftes van onze inwoners en bezoekers. Daarbij zetten we in op kwaliteit, beleving en diversiteit en het beantwoorden van consumentenbehoeftes.
Ontwikkelen van bedrijventerreinen
Om aan de vraag naar bedrijfsruimte en -kavels te kunnen blijven voldoen, werken we aan het behoud van kwalitatieve bedrijventerreinen, zodat deze duurzaam en toekomstbestendig worden en blijven. Ook onderzoeken we of nieuwe bedrijfsruimte, bedrijfskavels of bedrijfsterreinen kunnen worden ontwikkeld. De basis hiervoor leggen we in de Omgevingsvisie, die in 2025 wordt vastgesteld. Daarin zijn zoekgebieden voor nieuwe bedrijfsruimte / bedrijfsterreinen opgenomen.
Het bestuur van de Stichting Bedrijveninvesteringszone Bedrijventerrein Ittervoort heeft de ambitie om de BIZ 2020-2024 met ingang van 2025 voort te zetten voor een periode van vijf jaar. Wij faciliteren en ondersteunen dit proces, omdat dit bijdraagt aan een goed ondernemersklimaat en een bestendige relatie tussen de ondernemers en de gemeente op dit bedrijventerrein.
Economie | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2023 | Begroting na wijziging 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
Lasten | ||||||
Economische ontwikkeling | 379 | 647 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 694 | 487 | 6.300 | 6.849 | 719 | 397 |
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 324 | 337 | 259 | 259 | 259 | 259 |
Economische promotie | 314 | 358 | 304 | 308 | 308 | 311 |
Totale lasten | 1.711 | 1.829 | 7.613 | 8.166 | 2.037 | 1.717 |
Baten | ||||||
Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -745 | -366 | -6.163 | -6.683 | -572 | -247 |
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -85 | -100 | -50 | -50 | -50 | -50 |
Economische promotie | -1.405 | -1.393 | -1.393 | -1.591 | -1.591 | -1.839 |
Totale baten | -2.235 | -1.859 | -7.606 | -8.325 | -2.213 | -2.136 |
Resultaat | -524 | -30 | 7 | -158 | -176 | -419 |
---|