Programmaplan

Bestuur en ondersteuning

Het programma 'bestuur en ondersteuning' wordt gebruikt voor de algemene baten & lasten om de gemeente Leudal draaiende te houden. Denk hierbij aan het gemeentehuis, het college, burgerzaken, treasury-uitgaven of ICT. Ook worden de primaire baten van Leudal verantwoord in dit programma; namelijk de gemeentefondsuitkering en de lokale lasten zoals de OZB.                         Ten slotte worden ook de mutaties in de reserves opgenomen.

Dit programma is daarmee afwijkend en het enige programma waar de baten hoger zijn dan de laste n.

Visie

Met grote maatschappelijke opgaven zoals de stikstofproblematiek en de opvang van vluchtelingen heeft iedere gemeente te maken. Gemeentes zijn vrij om lokaal oplossingen te zoeken die passen bij hun eigen ambities. Wij zetten in op bestuurlijke vernieuwing. De omgevingswet en de aankomende Wet versterking participatie op decentraal niveau zijn hier belangrijke bouwstenen voor. Om bestuurlijk te vernieuwen, moeten het college, de gemeenteraad en de medewerkers binnen de organisatie anders werken en anders sturen. De thema’s van de gemeente Leudal vragen om een integrale procesaanpak. Zowel intern als extern. Dit betekent dat alle belanghebbenden een rol kunnen en mogen spelen. Hierdoor komen we tot betere en meer gedragen oplossingen. Waar we het als gemeente niet alleen redden, zoeken we actief de samenwerking op in regionaal, provinciaal of landelijk verband.

Wat willen wij bereiken?

1. Doel- en opgavegericht besturen
We besturen doel- en opgavegericht. Daarbij spelen we in op nieuwe ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgeving. We stellen duidelijke prioriteiten om de hoeveelheid en complexiteit van de werkzaamheden uit te kunnen voeren.

2. Houden van een respectvolle dialoog
We werken aan een respectvolle dialoog tussen de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie. Daarnaast informeren we onze inwoners actief. We betrekken de inwoners bij de zoektocht naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken als dat mogelijk is. We proberen de afstand tussen de lokale politiek en de inwoners van de gemeente Leudal te verkleinen.

3. De dienstverlening speelt in op de behoefte van onze inwoners, ondernemers en verenigingen
We verbeteren onze dienstverlening zodat inwoners, ondernemers en verenigingen gemakkelijk zaken kunnen doen en kwaliteit en gastvrijheid ervaren. We zijn transparant en communiceren begrijpelijk zodat onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk is. We zijn goed bereikbaar en communiceren proactief. We gaan mee met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, toegankelijkheid, veiligheid en datagedreven werken.

Wat gaan wij daar voor doen?

Onder de noemer “bestuurlijke vernieuwing”; hebben we vier pijlers geprioriteerd. Hiermee zetten we stappen in de richting van de hierboven omschreven effecten. De ervaringen die we opdoen geven richting aan de ambities in het kader van burger- en overheidsparticipatie:

  1. De positie van jongeren in Leudal verder verbeteren door het instellen van een   participerende jongerenraad.
  2. De werkwijze dorpsplatforms verder professionaliseren door duidelijkheid te verschaffen over de rol en mate van participatie aan de voorkant van participatietrajecten, te werken met inhoudelijke contactpersonen binnen de ambtelijke organisatie.
  3. Meer inzicht verschaffen in participatietrajecten, door het beschrijven van de vorm van het participatietraject en hoe hier uitvoering aan is gegeven.
  4. Implementatie van de Wet versterking Participatie op decentraal niveau. Dit door het vaststellen van een nieuwe verordening en nieuw beleid in 2025.

Als ambtelijke vernieuwing wordt in 2025 het accent gelegd op:

  1. Zaakgericht project- en procesmatig werken
  2. Implementatie nieuwe wetten (o.a. Woo)
  3. Toekomstbestendige inrichting gemeentehuis
  4. Heldere taal en begrijpelijke voorstellen

Bestuur en ondersteuning

(bedrag x 1.000)

Realisatie 2023

Begroting na wijziging 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Lasten

Bestuur

1.838

2.121

1.999

1.941

1.941

1.941

Burgerzaken

1.561

1.658

1.868

1.868

1.868

1.868

Beheer overige gebouwen en gronden

890

614

507

526

533

568

Overhead

14.610

16.892

14.604

14.303

14.246

14.133

Treasury

1.015

1.016

611

321

34

-132

OZB woningen

156

208

220

230

235

235

OZB niet-woningen

66

89

94

98

100

100

Belastingen overig

30

33

32

34

35

35

Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF

0

0

0

0

0

0

Overige baten en lasten

92

1.140

4.448

1.620

2.546

4.520

Vennootschapsbelasting (VpB)

14

20

20

20

20

20

Mutaties reserves

0

23.730

1.143

223

199

504

Totale lasten

20.271

47.522

25.547

21.185

21.757

23.791

Baten

Bestuur

0

-1

-1

-1

-1

-1

Burgerzaken

-415

-751

-751

-751

-751

-751

Beheer overige gebouwen en gronden

-7

-8

-8

-8

-8

-8

Overhead

-1.511

-1.279

-1.112

-1.112

-1.112

-1.112

Treasury

-2.538

-1.538

-1.232

-1.071

-837

-857

OZB woningen

-4.838

-4.957

-5.307

-5.673

-5.937

-6.207

OZB niet-woningen

-2.275

-2.193

-2.489

-2.661

-2.661

-2.782

Belastingen overig

-3

-4

-4

-4

-4

-4

Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF

-68.332

-70.493

-71.602

-68.526

-70.443

-72.283

Overige baten en lasten

-86

-63

0

0

0

0

Vennootschapsbelasting (VpB)

0

0

0

0

0

0

Mutaties reserves

0

-22.623

-3.380

-4.291

-2.223

-10.645

Totale baten

-80.005

-103.910

-85.886

-84.098

-83.977

-94.650

Mutatie reserves

0

1.108

-2.236

-4.068

-2.024

-10.141

Resultaat

-59.733

-56.388

-60.339

-62.913

-62.220

-70.859

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 08:44:05 met de export van 11/14/2024 08:36:49