Programmaplan

Volksgezondheid en milieu

De gemeenten zijn in Nederland verantwoordelijk voor de inzameling van afval en voor het aanleggen en onderhouden van de riolen. Hiervoor wordt ook belasting geïnd (riool- en afvalstoffenheffing) welke in principe kostendekkend zijn. Dit zijn de twee grootste posten in dit programma. Daarnaast worden ook nog uitgaven die rondom milieubeheer (zoals ongediertebestrijding), begraafplaatsen (zoals het beheer van crematoria) en de volksgezondheid (zoals ambulance en ziekenvervoer) verantwoord.

Visie

Een goed en gezond woon- en leefklimaat is opgebouwd uit een fijne woonomgeving met een divers landschap en een goede balans tussen milieu/gezondheid en bedrijvigheid. De gemeente kan deze balans beoordelen bij het uitvoeren van hun wettelijke taken zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Luchtkwaliteit (inclusief geur) en geluid zorgen voor de meeste overlast en overbelasting in de gemeente Leudal. Deze hebben een groot effect op de gezondheid en het woon- en leefklimaat van onze inwoners.

Bovendien zijn in de gemeente Leudal relatief veel gevoelige functies, gebouwen of plekken waar hooggevoelige groepen langdurig verblijven. Denk aan: basisscholen, scholen voor voortgezet onderwijs, kinderopvang (kinderdagverblijven, crèches, peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang), woonzorgcentra voor ouderen en andere zorginstellingen.

Tenslotte is de gemeente Leudal door de relatief hoge fijn stof concentratie door veehouderijen in 2024 vanuit landelijke wetgeving aangewezen als aandachtsgebied voor fijn stof.

Als deze de milieuaspecten geluid en luchtkwaliteit verbeterd worden levert dat een wezenlijke bijdrage aan de gezondheidsdoelstelling uit de strategische visie 'Mooi leven in Leudal' en de Zomernota 2023-2026 op.

Wat willen wij bereiken?

  1. De basis van een gezonde en veilige leefomgeving is een evenwichtige toedeling van functies aan locaties; niet alles kan overal en niet tegelijkertijd. Wij maken keuzes over wenselijkheid en haalbaarheid van ruimtelijke ontwikkelingen, waardoor enerzijds een duurzaam en toekomstbestendig initiatief kan worden gerealiseerd en anderzijds de omgeving (mens en natuur) daarvan niet de nadelige effecten ervaart.
  2. Verbeteren en gezonder maken van de leefomgeving door emissies van geluid- en lucht (inclusief geur) te verminderen. Dit geldt met name voor de huidige overbelaste situaties en extra overlast door cumulatie van emissies.
  3. Vanuit het Schone Lucht Akkoord in 2030 50% gezondheidswinst realiseren ten opzichte van 2016.

Wat gaan wij daar voor doen?

  1. Wij stellen de Omgevingsvisie op en vast en geven daarin de basis voor een afwegingskader voor ruimtelijke ontwikkelingen. Wij toetsen steeds de wenselijkheid op basis van ons strategisch beleid, de geschiktheid van de locatie(s), het laadvermogen van die locatie en de uitvoering van het initiatief. Daarvoor maken we gebruik van de intake- en omgevingstafels.
  2. Uitvoering geven aan de wettelijke taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. In het bijzonder hierbij uitvoering geven aan:
  • de diverse beëindigingsregelingen voor veehouderijen. Dit doen we door omgevingsvergunningen in te trekken en mee te werken aan het herbestemmen van vrijkomende agrarische bestemmingen en/of slopen.
  • de beleidsregels intrekken omgevingsvergunningen milieubelastende activiteiten bij veehouderijen, zodat de latente ruimte (verschil tussen feitelijke en vergunde bedrijfsvoering) afneemt.
  1. Uitvoering geven aan de jaarlijkse uitvoeringsplannen van het Schone Lucht Akkoord.
  2. Het huidige Gebiedsgericht geluidbeleid Leudal uit 2014 moderniseren. De belangrijkste veranderingen zijn:
  • aanpassingen doorvoeren vanwege de Omgevingswet.
  • actualisatie van gebiedskarakteristieken en significante milieubelastende activiteiten.
  • meer aandacht geven aan geluidsaandachtsgebieden en de bescherming van de 4 bestaande stiltegebieden in onze gemeente.

Afval

We continueren onze afvalinzameling en zetten in op het zo goed mogelijk scheiden van afval, zodat afkeur wordt voorkomen. In 2025 ontvangen de inwoners een korting van € 60 op het vastrecht van de afvalstoffenheffing.

De verwachting is, dat in 2026 de CO-2 heffing op het verbranden van restafval aan gemeenten wordt doorbelast door de afvalverwerkers. Het blijft dus van belang om gescheiden afvalinzameling te stimuleren en aandacht te houden voor circulariteit, hergebruik en consuminderen.

Volksgezondheid en milieu

(bedrag x 1.000)

Realisatie 2023

Begroting na wijziging 2024

Primitieve begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Lasten

Volksgezondheid

1.715

1.816

1.894

1.839

1.696

1.696

Riolering

4.072

3.638

3.745

3.815

3.827

3.886

Afval

3.858

4.077

4.286

4.408

4.522

4.562

Milieubeheer

2.929

1.759

2.308

1.951

1.955

1.960

Begraafplaatsen en crematoria

13

32

32

31

30

30

Totale lasten

12.587

11.322

12.265

12.044

12.030

12.134

Baten

Volksgezondheid

-247

-246

-204

-143

-1

-1

Riolering

-4.943

-4.949

-4.957

-4.959

-4.960

-4.960

Afval

-4.056

-3.704

-3.874

-5.005

-5.220

-5.220

Milieubeheer

-3.216

-666

-672

-301

-301

-301

Begraafplaatsen en crematoria

-2

-7

-7

-7

-7

-7

Totale baten

-12.464

-9.572

-9.714

-10.415

-10.489

-10.489

Resultaat

124

1.750

2.552

1.629

1.541

1.645

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 08:44:05 met de export van 11/14/2024 08:36:49