Alle activiteiten die de gemeente doet rondom mobiliteit van voertuigen worden opgenomen in dit programma. Binnen dit programma worden vooral veel lasten geboekt voor de aanleg, en het onderhoud, van wegen en (fiets) paden. net als het openbaar vervoer. Naast deze mobiliteit ter land, valt ook de (recreatieve) vaart onder dit programma, zoals het onderhouden van havens en waterwegen.
Visie
Mobiliteit verbindt Leudal. Tegelijkertijd maken we bewuster de keuze óf we van A naar B gaan, en zo ja, met welk vervoersmiddel. We streven daarom naar een mobiliteitssysteem in Leudal waarin de auto niet het uitgangspunt is. Hierbij ligt de focus op en de prioriteit bij verkeersveiligheid.
Wat willen wij bereiken?
We zetten in op drie ontwikkelrichtingen: verbonden voorzieningen (relatie tussen ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit), toegankelijk systeem (infrastructuur en mobiliteitssysteem) en bewust mobiel (de reiziger centraal). Het streven naar verkeersveiligheid loopt als een rode draad door de drie ontwikkelrichtingen heen.
Wat gaan wij daar voor doen?
Het in 2024 vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit vormt de basis voor een verkeersveilig, leefbaar, duurzaam en verbonden Leudal.
1. Verbonden voorzieningen
We hanteren bij ruimtelijke ontwikkelingen het STOP-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer en personenwagen. Dit is de volgorde van wenselijke vervoersmethode die als uitgangspunt voor ruimtelijke ontwikkelingen wordt gehanteerd. Een instrument om dit te bereiken, is het actualiseren van onze fiets- en autoparkeernormen. Daarnaast nemen we dit principe in een vroeg stadium mee bij bespreking van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen aan de intake- en omgevingstafels.
2. Toegankelijk systeem
We zorgen voor een veilige en kwalitatief goede voetgangers- en fietsinfrastructuur. We doen onderzoek naar mogelijke vervoersarmoede in onze gemeente, waarbij we oog hebben voor de mobiliteitsbehoefte van oudere mensen die langer thuis wonen. Daarnaast doen we onderzoek naar de mogelijkheden om in onze dorpen het vrachtverkeer te weren.
Het '30, tenzij...'-principe wordt leidend; niet langer is 50 km/h als maximumsnelheid binnen de bebouwde kom het uitgangspunt, maar 30 km/h. Dit sluit aan bij het STOP-principe, waarbij we in bestaande structuren meer ruimte willen geven voor andere vervoersmethoden. Waar dit kan en binnen de wegcategorisering past, waarderen we gebiedsontsluitingswegen volwaardig af naar erftoegangswegen.
We gaan in het buitengebied aan de slag met het aanpakken van risicolocaties: we brengen deze in kaart en nemen maatregelen waar nodig. Ook doen we onderzoek naar het verbeteren van verlichting op fietspaden in het buitengebied.
3. Bewust mobiel
We gaan actief aan de slag met het stimuleren van fietsen en deelmobiliteit. Daarnaast zorgen we voor een dekkend netwerk van publieke laadinfrastructuur ten behoeve van het faciliteren van elektrisch rijden. Bovendien zetten we in op versnelling van openbaar vervoer-verbindingen en goede bushaltevoorzieningen, in samenwerking met de provincie en vervoerder.
Met betrekking tot de haven op bedrijventerrein Zevenellen zetten we in op vervoer over water waar mogelijk, omdat dit een relatief duurzame wijze van transport is.
Het streven naar verkeersveiligheid loopt als een rode draad door de drie ontwikkelrichtingen heen. We bereiken dit door een combinatie van gedragsmaatregelen, bijvoorbeeld onze campagne Samen goed op weg en fysieke maatregelen, zoals snelheid beperkende maatregelen. We geven extra aandacht aan verkeersveiligheid rondom scholen en winkelgebieden, door deze als zodanig herkenbaar in te richten.
Verkeer, vervoer en waterstaat | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2023 | Begroting na wijziging 2024 | Primitieve begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
Lasten | ||||||
Verkeer en vervoer | 4.400 | 4.386 | 4.752 | 5.171 | 5.892 | 6.113 |
Parkeren | 1 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Economische havens en waterwegen | 66 | 66 | 65 | 65 | 33 | 33 |
Openbaar vervoer | 15 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Totale lasten | 4.482 | 4.480 | 4.845 | 5.264 | 5.953 | 6.174 |
Baten | ||||||
Verkeer en vervoer | -311 | -237 | -237 | -237 | -237 | -237 |
Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Economische havens en waterwegen | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | -316 | -242 | -242 | -242 | -242 | -242 |
Resultaat | 4.166 | 4.238 | 4.603 | 5.022 | 5.711 | 5.932 |
---|