Project | Programma / product | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034/2040 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prgr 1 Bestuur en ondersteuning | |||||||||||
Overhead | |||||||||||
Piofach - ICT | |||||||||||
1.1 | Verbouw gemeentehuis | ||||||||||
1.2 | Mobiele telefonie | 178 | 180 | 182 | |||||||
1.3 | Aanpassing werkplekken laptops incl dockingsstations | 55 | 60 | ||||||||
1.4 | Vervanging Telefooncentrale | 200 | |||||||||
1.5 | Project inrichting Uitwijk ict | 144 | 100 | ||||||||
1.6 | Duurzaamheid gemeentelijke gebouwen en accommodaties | 780 | 780 | 780 | 780 | 780 | 780 | 780 | 780 | 780 | 780 |
PRGR 3 Verkeer, vervoer en waterstaat | |||||||||||
3.1 | Beleidsplan openbare verlichting 2023-2033 | 40 | 106 | 496 | 410 | 523 | 234 | 343 | 269 | ||
3.2 | Uitvoeringsplan Mobiliteit (2024-2027) | 300 | 300 | ||||||||
3.3 | Infrastructurele werken: wegen | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 |
3.4 | Reconstructie N273 Neer (i.s.m. provincie) | 1.500 | |||||||||
3.5a | Fietspad Spoorbrug Buggenum | 3.550 | |||||||||
3.5b | Fietspad Spoorbrug Buggenum opties | PM | |||||||||
3.7 | Bruggen | PM | |||||||||
3.8 | Bereikbaarheid Zevenellen | 1.600 | 1.400 | 750 | |||||||
Prgr 4 Economie | |||||||||||
Prgr 5 Onderwijs | |||||||||||
5.1 | Sportzaal Kindcentrum Leudal West | 2.108 | |||||||||
5.2a | IHP St Ursula vervangende nieuwbouw | 2.074 | 2.074 | 38.068 | |||||||
5.2b | IHP St Ursula sloopkosten | 1.318 | |||||||||
5.2b | IHP St Ursula sloopkosten | 1.825 | |||||||||
5.2.c | Afboeking restant boekwaarde St Ursula Heythuysen | 1.738 | |||||||||
5.2.c | Afboeking restant boekwaarde St Ursula Horn | 943 | |||||||||
5.3a | IHP De kwir vervangende nieuwbouw | 246 | 4.433 | ||||||||
5.3b | IHP De kwir tijdelijke huisvesting en sloop | 1.488 | |||||||||
5.3c | Afboeking restant boekwaarde De Kwir | 644 | |||||||||
5.4a | IHP De mussenberg vervangende nieuwbouw | 294 | 294 | 5.299 | |||||||
5.4b | IHP De Mussenberg tijd. huisvesting en sloopkosten | 1.845 | |||||||||
5.4c | Afboeking restant boekwaarde De Mussenberg | 282 | |||||||||
5.5 | IHP de Neerakker vervangend nieuwbouw (2035) | 12.321 | |||||||||
5.6 | IHP de Verhalen tuin ( 2034/2039 | 4.749 | |||||||||
5,7 | IHP de Heihorst (2030 + 2039) | 1.885 | 2.253 | ||||||||
5.8 | IHP de lafasteschool ( 2039) | 8.221 | |||||||||
5.9 | IHP De Zjwiek (2039) | 10.592 | |||||||||
5.10 | IHP de Klink (2039) | 3.747 | |||||||||
5.11 | IHP de verrekijker ( 2038) | 4.791 | |||||||||
5.12a | IHP Harlekijn ( nieuwbouw)(2028) | 225 | 225 | 4.050 | |||||||
5.12b | IHP Harlekijn tijdelijke huisvesting en sloopkosten | 1.317 | |||||||||
5.12c | Afboeking restant boekwaarde Harlekijn | 840 | |||||||||
Prgr 6 Sport, cultuur en recreatie | |||||||||||
6.1 | Investeringen buitensport | 125 | |||||||||
6.2 | Infrastructurele werken: groen | 138 | 138 | 138 | 138 | ||||||
6.3 | Speelvoorzieningen | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
6.4 | Dorpshuis Neeritter (excl. voorbereiding) | 2.120 | |||||||||
6.5 | MFA Heibloem | 145 | 1.307 | ||||||||
6.6 | Vergroening Herman Meddensplein Nunhem | 700 | |||||||||
6.7 | Vergroening krekelbergplein Neeritter | 925 | |||||||||
Prgr 7 Sociaal domein | |||||||||||
7.1 | Zorgboulevard | PM | |||||||||
Prgr 8 Volksgezondheid en milieu | |||||||||||
8.1 | GRP 2022-2026 raamkrediet Vrijvervalriolen | 956 | 956 | 956 | 956 | 956 | 956 | 956 | 956 | 956 | 956 |
8.2 | GRP 2022-2026 raamkrediet Gemalen | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
8.3 | GRP 2022-2026 raamkrediet Persleiding | 128 | 128 | 128 | 128 | 128 | 128 | 128 | 123 | 123 | 123 |
8.4 | GRP 2022-2026 raamkrediet Milieumaatregelen | 13 | 13 | 13 | |||||||
8.5 | GRP 2022-2026 raamkrediet BRP maatregelen | 676 | 676 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | |||
Prgr 9 Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing | |||||||||||
9.1 | Herinrichting oude kern Baexem | 1.750 | |||||||||
Totaal | 8.196 | 24.046 | 8.359 | 61.360 | 6.411 | 7.887 | 13.383 | 4.660 | 5.059 | 50.583 |
1. Toelichting Meerjarige Investerings Planning
Jaarlijks wordt bij de vaststelling van de primaire begroting deze investeringsplanning geactualiseerd en vastgesteld.
In deze paragraaf zijn alleen de toekomstige investeringsprojecten op basis van een uitvoeringsplan opgenomen met een impact op de gemeente waarvan nog geen kredietvotering heeft plaats gevonden. Wel zijn de kapitaallasten zoals afschrijvingen en rente opgenomen in de diverse programma's.
1.1 Aanpassingen gemeentehuis
Ook ons gemeentehuis en de externe locaties vragen om een toekomstbestendige inrichting die
professioneel en integraal samenwerken bevordert. Daarbij hebben we aandacht voor de geldende
geluidsnormen onder andere in het kader van de AVG en Wet politiegegevens. Dit vraagt om
investeringen op het gebied van geluidsisolerende maatregelen.
1.2 Vervanging Mobiele telefonie
In 2026 zijn de huidige in gebruik zijnde mobiele werktelefoons aan vervanging toe.
1.3 Aanpassing werkplekken laptop inclusief dockingstations
Uitvoering van het Devices beleid betekent dat de Gemeente Leudal de medewerkers ondersteunt door het uitreiken van faciliteiten zodat gezamenlijk en toch plaats- en tijdonafhankelijk gewerkt kan worden. Dit project focust zich op het hardware aspect dat hiervoor nodig is. Dit betekent dat het overgrote deel van de medewerkers gaat beschikken over een eigen digitale werkplek, lees in de meeste gevallen een laptop. De benodigde extra uitgaven en inrichting van deze laptops zijn in dit project meegenomen. Dit devices beleid wordt ondersteunt door het steeds meer cloud base werken wat in de I-visie opgenomen is. Daarbij wordt dit verder versterkt voor de projecten iSamenleving, iParticipatie, Project Microsoft 365 en Project Exchange cloud.
1.4 Vervanging Telefooncentrale
De huidige telefooncentrale zal in 2031 vervangen moeten worden.
1.5 Project Uitwijk
Door de jaren heen is de ICT omgeving van de gemeente veranderd. Deze ontwikkelingen zijn dusdanig snel gegaan dat de ICT uitwijk naar een alternatieve locatie bij een incident moet worden aangepast. Deze aanpassingen hebben relaties met verschillende ICT projecten die in 2025 en 2026 worden uitgevoerd. Hiervoor moeten wijzigingen op technisch vlak plaatsvinden en specialistische ondersteuning voor worden ingehuurd.
1.6 Duurzaamheid gemeentelijke gebouwen
Voortvloeiend uit de duurzaamheidsopgave, is de Portefeuilleroutekaart voor de aanpak van verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed opgesteld. De resultaten worden vertaald naar het Duurzaam MeerjarenOnderhoudsPlan (DMJOP). hiervoor worden ook het MJOP geactualiseerd en de Energielabels voor dit vastgoed opgesteld. Deze zijn inmiddels gereed en worden opgenomen in de begroting 2025. Het beleid en de te maken keuzes rondom verduurzaming in relatie met het Accommodatiebeleid wordt in 2024 bestuurlijk vastgesteld en in 2025 starten we met de uitvoering hiervan.
In maart 2023 is besloten tot een kostendekkende huur. Deze wordt geleidelijk ingevoerd zolang flankerend subsidiebeleid niet is vastgesteld loopt de huidige voorziening onverminderd door.
3.1 Beleidsplan openbare verlichting
De kredieten zijn opgenomen zoals in het beleidsplan OV 2023-2023 zijn vastgesteld
3.2 Uitvoeringsplan Mobiliteit (2024-2027)
Projecten uit het UVP die nu lopen:
Actualisatie Nota Parkeernormen (volgens planning in dec in de raad)
Veilige schoolomgeving: uitvoer is gestart, bij elke basisschool wordt een duidelijke schoolzone aangewezen met bebording, zuilen en markering
Verkeersmaatregelen Kindcentrum Leudal West: diverse verkeersmaatregelen ter verbetering van de toekomstige fietsroutes naar Kindcentrum in Leudal. A.s. maandag overleg over de schetsontwerpen dus ik verwacht uitvoering eind 2024/begin 2025
Bekendheid landbouwroutenetwerk: extern gecommuniceerd via diverse kanalen, geen acties meer behalve af en toe ‘warm houden’
Samen Goed op Weg: diverse acties zoals Doortrappen, plaatsen banners en SID in Dorpen van de Maand, rijsimulator en dode hoek project tijdens Veiligheidsmarkt op 12 oktober, gedragscampagne Dorpstraat-Stationstraat in Baexem start in september,
3.3 Infrastructurele werken: wegen
In 2022 is het beheerplan Groen en Wegen geactualiseerd. Het beheerplan sluit aan bij de beleidsuitgangspunten ten aanzien van onder andere duurzaamheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit van de gemeente Leudal. Areaaluitbreiding wordt hierin ook meegenomen. Dit beheerplan vormt dat de input voor de gemeentebegroting. In 2026 wordt een nieuw Beheerplan Groen en Wegen (2027-2030) opgesteld. In de periode 2025-2026 wordt, een plan van aanpak opgesteld in verband met de vervangingspiek in de jaren 2025-2035. In dit plan van aanpak zal duidelijk worden welke (financiële) gevolgen de vervangingspiek heeft en hoe deze opgelost zal worden. Mogelijk zal hieruit een bijstelling van het benodigde budget blijken, maar grote afwijkingen worden vooralsnog niet verwacht.
3.4 Reconstructie N273 Neer (i.s.m. provincie)
De Provincie Limburg hanteert als uitgangspunt de Visie Beheer- en Onderhoudsgrenzen provinciale
wegen Limburg. Op basis van de, in deze businesscase voorliggende voorkeursvarianten van de
aanwezige, kruispunten is een inschatting gemaakt voor de beoogde bijdrage door de Gemeente Leudal
voor herinrichting. Deze bijdrage wordt, gelijk aan het totaal, bepaald conform de leidraad
Kostensystematiek met een bijhorende bandbreedte met een spreiding van 50%. De bijdrage voor deze
kruispunten wordt daarmee ingeschat tussen de 1,0 en 1,5 mln euro. Hierbij is er vanuit gegaan dat op het
kruispunt Leudalweg - N273 een verkeersregelinstallatie (VRI) geplaatst.
De kosteninschatting, van het gemeentelijk deel, van de reconstructie N273 Neer van € 1.500.000 wordt
opgenomen in het meerjareninvesteringsplan (MIP) van de begroting 2025-2028. De uitvoering vindt
plaats in 2025 en 2026, kapitaallasten vanaf het jaar 2027. Hiermee worden de kapitaallasten budgettair
voorzien. De definitieve kredietvotering vindt plaats bij de aanbestedingsfase.
In de risicoparagraaf is een spreidingsrisico van 50% opgenomen voor alle financiële componenten uit het
plan. Dit percentage is gebaseerd op ervaringsgegevens. Afgedekt zijn bijvoorbeeld onvoorziene kosten,
aanbestedingsrisico, inflatie etc.
3.5a Fietspad Spoorbrug Buggenum
Leudal is een prettige gemeente om te wonen. De landschappelijke structuur biedt kansen op gebied van recreatie & toerisme. Ondernemers in de recreatieve sector benutten deze kansen en zien mogelijkheden. Bovendien wil Leudal aantrekkelijk blijven voor bestaande en nieuwe inwoners.
Om Leudal aantrekkelijk te houden, moet er ingezet worden op bereikbaarheid en mobiliteit. Niet alleen om de goede verbindingen te realiseren, ook om Midden-Limburg - en daarmee ook Leudal - op de kaart te zetten.
De realisatie van een nieuwe Maas kruisende verbinding voor fietsers en voetgangers ter hoogte van Buggenum levert hieraan een belangrijke bijdrage. Uit eerder onderzoek is bovendien gebleken dat de nieuwe verbinding inwoners stimuleert om vaker de fiets te nemen, belangrijk in het kader van duurzaamheid én gezondheid!
In 2025 zal er een bestuurlijk commitment uitgesproken moeten worden in Leudal, in Roermond en bij de provincie over de verdere stappen om tot een brug te komen.
3.5b Fietspad Spoorbrug Buggenum opties
Vaststaat dat extra financiële middelen nodig zijn ter realisatie van de fietsbrug. De precieze hoogte van dat bedrag is nog niet bekend én is afhankelijk van de keuzes die de raad nog moet maken. Op dit moment werkt de gemeente Leudal verder aan de voorbereiding van de besluitvorming samen met de gemeente Roermond en de provincie Limburg. Het gaat om de acties die voortvloeien uit de bestuurlijke overleggen, nader onderzoek naar de haalbaarheid van de voorliggende varianten én de financiële dekking.
Om ervoor te zorgen dat de realisatie van de fietsbrug een keuze kán zijn voor de toekomst, is het wel belangrijk rekening te houden met extra middelen. Vandaar dat de extra kosten als pm genoemd worden in voorliggende begroting.
Om een goede afweging te kunnen maken in de volgende stappen heeft gemeente Roermond in overleg met gemeente Leudal de opdracht gegeven aan een Adviesbureau er om inzichtelijk te maken wat de constructieve (on)mogelijkheden voor een fietsbrug zijn en welke kosten daarmee gepaard gaan. De constructie is namelijk heel bepalend voor de te verwachten kostprijs. In het advies is een onderscheid tussen een doelmatige brug (vakwerkbrug) en een landmark brug (boogbrug). Er wordt inzicht gegeven in de bouwkosten en de projectkosten (investeringskostenbegroting). Uit het advies uit 2023 blijkt dat de projectkosten naar verwachting zullen variëren van € 20 miljoen tot € 38 miljoen exclusief btw (prijspeil 1 januari 2023), inclusief een bandbreedte van 40 % en afhankelijk van het ambitieniveau van de brug.
Waarbij nog het vraagstuk is hoe deze kosten verdeeld worden tussen Provincie, Gemeente Leudal en Gemeente Roermond
3.6 Bruggen (kunstwerken)
In 2022 zijn alle kunstwerken geïnspecteerd en op basis van de inspectieresultaten uit 2022 is het
vervangingsjaar ingeschat en verwerkt in het beleidsplan 2022 -2026. De vervangingswaarde geeft de investeringswaarde weer die benodigd is voor de vervanging van de kunstwerken.
Op basis van prijspeil 2023 bedraagt de totaal vervangingswaarde ruim € 25.000.000 voor 124 objecten in de komende 80 jaar ( t/m 2101). In de periode tot en met 2031 worden nog geen grote vervangingen voorzien.
3. 7 Bereikbaarheid Zevenellen
Omwonenden van het bedrijventerrein Zevenellen in Haelen maken zich zorgen over de bedrijven die er zich willen vestigen en over de verkeersstromen.
Leudal zet zich in voor een goede woon- en leefomgeving voor bestaande en nieuwe inwoners en neemt verkeerskundige maatregelen. Om dit goed onder de aandacht te brengen, is er opdracht gegeven aan adviesbureaus Kragten en Royal Haskoning DHV om een breed onderzoek uit te voeren naar de verkeerssituatie rondom Zevenellen. Uit dit onderzoek blijkt dat verbeteringen op sommige kruispunten in de omgeving wenselijk zijn.
In 2025 - 2026 worden naar verwachting de eerste optimalisaties uitgevoerd: de aanleg van de 2 rotondes,enkele aanpassingen voor het fietsverkeer op de Roermondseweg en aanpassingen aan de spoorwegovergang.
5.1 Reservering Kindcentrum Leudal-West
Onderwijs en bewegen is belangrijk voor onze inwoners. Willen we deze functies toekomstbestendig maken, dan moeten we gaan concentreren.
Om goed basisonderwijs te kunnen blijven behouden in de kernen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter én om één goede moderne sportvoorziening te realiseren voor deze kernen en andere kernen, realiseren we een nieuw Kindcentrum in de kern van Ittervoort. In dit nieuwe Kindcentrum is ruimte voor de fusieschool Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter, Hoera kindercentra, Stichting Bibliocenter en een sportzaal. De bibliotheek heeft een centrale rol. We zien de bibliotheek als ontmoetingsplek. In 2025 wordt het nieuwe Kindcentrum gerealiseerd. Oplevering is gepland voor medio 2026.
5.2 Integraal Huisvestingsplan Onderwijs
5.2a IHP St Ursula vervangende nieuwbouw incl sloopkosten
Door de scholengemeenschap Sint Ursula wordt voortgezet onderwijs aangeboden binnen de gemeente Leudal. Nu gebeurt dit vanuit twee locaties (Heythuysen en Horn). De bestaande locaties zijn gedateerd en vervanging is noodzakelijk. Gelet op de wettelijke zorgplicht van de gemeente voor de huisvesting van voortgezet onderwijs is in de gemeenteraad van 6 februari 2024 besloten over te gaan tot één unilocatie (nieuwbouw) voor de scholengemeenschap Sint Ursula Heythuysen – Horn. In 2024 is onderzoek verricht naar de mogelijkheid voor een unilocatie in Horn en Heythuysen en als resultaat wordt er een voorstel voor een locatiekeuze voorgelegd aan de gemeenteraad. Hierbij zal tevens worden verzocht een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor de inhoudelijke planuitwerking. Nadat de locatiekeuze met de voorkeurslocatie door de gemeenteraad is gemaakt zal in 2025 worden verzocht een investeringskrediet beschikbaar te stellen, waarna de daadwerkelijke planrealisatie kan plaatsvinden.
5.3 t/m 5.12 IHP diverse scholen
In de periode 2024 - 2039 zijn investeringen gepland in aanpassingen en vernieuwbouw van diverse scholen. De investeringsplanning van het vastgestelde IHP is verwerkt in het MIP 2025 - 2028
6.1 Investeringen buitensport
In afwachting van de actualisering terreinen buitensport is alleen een krediet voor 2025 opgenomen
6.2 Infrastructurele werken: groen
In 2022 is het beheerplan Groen en Wegen geactualiseerd. Het beheerplan sluit aan bij de beleidsuitgangspunten ten aanzien van onder andere duurzaamheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit van de gemeente Leudal. Areaaluitbreiding is hierin ook meegenomen. Dit beheerplan vormt dat de input voor de gemeentebegroting. In 2026 wordt een nieuw Beheerplan Groen en Wegen (2027-2030) opgesteld.
6.3 Speelvoorzieningen
Voor de vervanging en plaatsing van speeltuinen wordt speeltuinenbeleid opgesteld. Hieruit volgen investeringskosten om in de gemeente Leudal nieuwe speeltuinen te kunnen plaats of oude te vervangen. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat er voor een waarde van € 2.000.000 aan speeltuinen is verwijderd. Daar komen toekomstige vervanging bovenop. Er is wordt uitgegaan van een totaal benodigd krediet van € 3.000.000 verspreid over 10 jaar. Gelet op de achterstanden bij het vervangen van de speeltuinen en het nog op te stellen beleid, is een dekkingsreserve gevormd voor een bedrag van € 3.000.000. De afschrijvingslasten van de nieuwe speeltuinen worden hieruit gedekt. Indien in enig jaar het bedrag van € 300.000 als investeringskrediet niet genoeg is, kan dit worden verhoogd zonder dat dit direct invloed heeft op het begrotingssaldo
6.4 Dorpshuis Neeritter
Sinds 2022 is met Dorpsoverleg Itter-Laeftj veelvuldig overlegd over de realisatie van een nieuw dorpshuis. Dit heeft uiteindelijk medio 2024 geleid tot een hernieuwd ontwerp waarin wonen en ontmoeten centraal staan. Hiervoor is het oorspronkelijk gereserveerde krediet niet toereikend. De totale investering wordt geschat op €2,3 miljoen incl. BTW.
6.5 MFA Heibloem
Sinds 2019 onderneemt dorpscorporatie HELD in Heibloem initiatieven om te komen tot een ontmoetingsplek. Dit heeft in 2024 uiteindelijk geresulteerd in het aanleveren van een eindrapport in samenwerking met de Vereniging van Kleine Kernen (VVKL) voor het realiseren van een MFA op Sportpark de Beekkant. Op de locatie van het huidige gemeenschapshuis de Klokkestoel worden woningen gerealiseerd. De totale investering die gemoeid is met de realisering van het MFA bedraagt € 1.452.000 incl. BTW.
6.6 Vergroening Herman Meddensplein Nunhem
Er is een eerste schetsontwerp gemaakt voor het vergroenen van het Herman Meddensplein in Nunhem. Als basis is gebruik gemaakt van het ontwerp met het waterornament van Hans Neelen.
Op basis van kengetallen is een eerste globale kostenraming gemaakt. De kosten voor het vergroenen van het Herman Meddensplein in Nunhem, op basis van dit schetsontwerp, worden geraamd op € 700.000,-. In het schetsontwerp is ook al rekening gehouden met het hergebruik van bestaande bestratingsmaterialen.
6.7 Vergroening Krekelbegplein Neeriteer
Er is op basis van de wensen en uitgangspunten van de projectgroep van het burgerinitiatief een schetsontwerp gemaakt voor het vergroenen van het Krekelbergplein in Neeritter. Ook zijn de resultaten van het parkeeronderzoek meegenomen. In dit schetsontwerp is ook het verbrede deel van de Driessensstraat, inclusief de nieuwe parkeerplaats aan de Breede Rijn (t.b.v. toeristische startpunten) en verbinding via het Walpad, meegenomen. De projectgroep was erg enthousiast over het schetsontwerp. Door het verplaatsen van de toeristische startpunten naar de locatie Breede Rijn wordt extra ruimte gecreëerd om te vergroenen. In het schetsontwerp blijft het historische stratenpatroon van het Krekelbergplein en omgeving gehandhaafd. Zichtlijnen zorgen ervoor dat de omliggende fraaie gemeentelijke monumenten geïntegreerd worden in het ontwerp. De kosten voor het vergroenen van het Krekelbergplein in Neeritter, op basis van dit schetsontwerp, worden geraamd op € 925.000
7.1 Zorgboulevard, laagdrempelige passende zorg voor al onze inwoners
Bij laagdrempelige en toegankelijke zorg en ondersteuning, hoort ook een herkenbare en uitnodigende locatie. Op deze locatie kunnen zorgaanbieders en partners die in het voorliggend veld samenwerken gehuisvest worden. Hiermee worden kennis en krachten gebundeld, wordt verwijzen makkelijker en vooral ook effectiever en krijgt de inwoner de kans om op 1 plek de vragen beantwoord te krijgen die hij/zij heeft. We sluiten aan op bestaande en lopende initiatieven. We verbreden en verdiepen waar nodig. Zo is laagdrempelige passende zorg voor iedereen ook altijd dichtbij.
De zorgboulevard kent 2 sporen: enerzijds de samenwerking en de intentie om de dingen anders te doen, daar stellen we een samenwerkingsovereenkomst voor.
Daarnaast is het fysieke spoor, van een mogelijke locatie waarin men samen kan werken.
Het 1e spoor zal eerst voldoende krachtig moet zijn om te bepalen wat nodig is voor spoor 2. We zoeken hoe we sporen zoveel mogelijk gelijk op kunnen laten lopen.
8.1/8.5 GRP 2022 - 2026
In het GRP 2022 - 2026 zijn diverse investeringen gepland. De investeringsplanning van het vastgestelde GRP is verwerkt in het MIP 2025 - 2028
9.1 Herinrichting oude kern Baexem
Cultuurhistorie, landschap en natuur maken de kern Baexem bijzonder aantrekkelijk om te wonen, te werken of te recreëren. De huidige doorsnijding van de N280 tast echter deze waarden en kwaliteiten in grote mate aan. Nu het de bedoeling is om de N280 zuidelijker te leggen, is er in 2015 een gebiedsvisie opgesteld voor de dorpsentree Baexem. Het idee is om opnieuw de aandacht te vestigen op de oorspronkelijke kwaliteiten van de kern. Start realisatie van deze herinrichting komt pas aan bod na realisatie van de N280, naar verwachting in 2028.
In de raad van 14 november 2017 is er een voorstel in de raad geweest van N280. De provincie Limburg zal een financiële bijdrage leveren aan de herinrichting van het te vervallen gedeelte N280 in de bebouwde kom Baexem. Hiervoor heeft de gemeente Leudal een visie met kostencalculatie opgesteld. De provincie Limburg heeft toegezegd een bijdrage te leveren ter hoogte van 50% van het te investeren bedrag, begroot 3.5 mln. Opgenomen 1,750 mln voor de herinrichting inclusief 100K voorbereidingskrediet.
Omdat de herinrichting pas kan starten nadat de provinciale wzh N280 klaar zijn, is dit nu nog niet actueel.