Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Financieel belang
Westrom zal een nieuwe begroting opstellen.
Bijdrage
Bij de begroting in mei 2024 is de bijdrage bepaald op € 230.542. Een nieuwe begroting over 2025 moet nog worden opgesteld.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 4.176
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 4.549
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 4.669
Vreemd vermogen
31-12-2025
€ 4.430
Resultaat
€ 25
Ontwikkeling 2025
Met ingang van 1-1-2025 wordt de bedrijfsvoering van de Westrom overgedragen aan het MOB Roermond. De doelgroep WSW blijft in de GR Westrom en wordt tewerkgesteld in het MOB Roermond. De re-integratieactiviteiten PW (detacheringen, nieuw beschut werk, re-integratie) worden overgedragen aan het MOB Roermond. De 4 buitengemeenten kunnen deze activiteiten inkopen bij MOB Roermond. Er is echter geen enkele verplichting.
Risicobeheer
Op basis van de financiële onderhandelingen bij de overdracht van de bedrijfsvoering is een doorberekening gemaakt waaruit blijkt dat de kosten lager zijn dan de eerdere berekende gemeentelijke bijdrage.
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Limburg Noord
Veiligheidsregio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van
rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en
Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en
levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen
aan programma 1
• De GGD maakt ook onderdeel uit van de veiligheidsregio.
De GGD is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de
Wet Publieke Gezondheid (WPG) en heeft van daaruit een
belangrijke taak bij de realisatie van doelstellingen in
programma 1
• Verder voert de veiligheidsregio taken uit op het gebied
van de WMO (maatschappelijke opvang, verslaving- en
bemoeizorg). Daarmee wordt een bijdrage aan programma
1 geleverdBelang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 4.635
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2025
€ 5.422
Vreemd vermogen
01-01-2025
€ 55.096
Eigen vermogen
31-12-2025
€ 5.149
Vreemd vermogen
31-12-2025
€ 56.557
Resultaat
0
Ontwikkeling 2025
Speerpunten 2025:
- uitvoeren wettelijke taken brandweer conform visie Brandweer 2030
- samenwerking met buurregio's en informatie gestuurd werken
- maatregelen uitvoeren toekomstbestendig maken repressieve inzet brandweer
- bevorderen van een gezonde leefstijl en een gezond en veilige woonomgeving
- het op peil houden van de bescherming tegen gezondheidsrisico's
- informatie laten werken voor publieke gezondheid
- borging publieke gezondheid binnen de publieke veiligheid
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Uit de begroting 2025 blijkt dat de algemene reserve VRLN primo 2025 € 533.000 bedraagt en een vrij beschikbare reserve van € 1.477.000. Dit is een weerstandsvermogen van € 2.010.000,-. Dit is hoger dan de benodigde capaciteit.
- Verbonden partij
Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, kolkslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 8..
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in zowel het DB als het AB
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 2.832
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2025
1.038
Vreemd vermogen
01-01-2025
7.515
Eigen vermogen
31-12-2025
1.212
Vreemd vermogen
31-12-2025
7.503
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2025
In 2025 is de verwachting dat de gemeenten Horst aan de Maas en Beesel aansluiten bij de GR RD Maasland.
Risicobeheer
Uitdagingen bij de transitie van afval naar grondstof kunnen door de samenwerking met Rd4 en door de aansluiting van deze twee gemeenten beter het hoofd geboden worden. De organisatie wordt minder kwetsbaar. Op termijn zullen hierdoor ook de overheadkosten dalen.
Uitdagingen bij de transitie van afval naar grondstof kunnen door de samenwerking met Rd4 en door de aansluiting van deze twee gemeenten beter het hoofd geboden worden. De organisatie wordt minder kwetsbaar. Op termijn zullen hierdoor ook de overheadkosten dalen.
Uitdagingen bij de transitie van afval naar grondstof kunnen door de samenwerking met Rd4 en door de aansluiting van deze twee gemeenten beter het hoofd geboden worden. De organisatie wordt minder kwetsbaar. Op termijn zullen hierdoor ook de overheadkosten dalen. - Verbonden partij
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 653
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2025
€ 2.802
Vreemd vermogen
01-01-2025
€ 572
Eigen vermogen
31-12-2025
€ 2.802
Vreemd vermogen
31-12-2025
€ 286
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2025
Speerpunten voor 2025 zijn:
- het harmoniseren van processen en heffingsystematieken.
- het herijken van de kostenverdeelmethode;
- het aantal bezwaren / beroepen en daarmee samenhangende proceskosten proberen terug te dringen.
Risicobeheer
Risico's
Het aantal toenemende bezwaar- en beroepschriften en daarmee samenhangende proceskostenvergoeding vormt een risico. Ondanks de nieuwe maatregelen van het rijk, blijven de bezwaren een risico vormen voor de bedrijfsvoering. Daarbij moet nog worden bezien in hoeverre de maatregelen effectief zijn tegen de NCNP-bureaus. - Verbonden partij
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling.
Bijdrage
€ 8.500
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 37
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 76
Eigen vermogen
31-12-2023
€ - 37
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 138
Resultaat
€ -73
Ontwikkeling 2025
Grenspark Maas-Schwalm-Nette stimuleert grensoverschrijdende samenwerking, waarbij de meerwaarde van de samenwerking is gericht op het behoud en ontwikkeling van het natuurlijk landschap met aandacht voor de economische, culturele en sociale aard. Zij doet dit door middel van het aanjagen en coördineren van projecten, het beheren van financiële middelen, PR en promotie.
In 2025 geeft Grenspark Maas-Schwalm-Nette uitvoering aan het grensoverschrijdende project Buitenrijden (ruiteren en mennen), de projecten Natuurbrandmanagement en Kennisontwikkeling Natuurbrand en geeft ze informatie en voorlichting om het recreatief gebruik van het Grenspark te bevorderen. Daarnaast zet zij zich in voor de acquisitie van verdere grensoverschrijdende projecten en de (internationale) subsidiëring ervan.Risicobeheer
Grenspark Maas-Schwalm-Nette levert een beperkt aantal producten en dienstverleningen. Hierdoor is de bedrijfsvoering kwetsbaar. Een substantieel deel van de financiering van het Grenspark hangt af van de subsidiëring door de Provincie Limburg en deelstaat NRW. Voor de periode 2023 tot en met 2026 zijn deze geborgd in een overeenkomst. Een risico is ook de afhankelijkheid van de realisatie van grensoverschrijdende projecten binnen de door de EU gesubsidieerde INTERREG A programma’s Nederland-Duitsland.
- Verbonden partij
Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4, Economie.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Twee leden
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 11
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
Ontwikkeling 2025
In 2020 is de Euregio visie 2030 vastgesteld die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen.
Deze koers is nog steeds actueel.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 648
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2025
€ 925
Vreemd vermogen
01-01-2025
€ 5.575
Eigen vermogen
31-12-2025
€ 918
Vreemd vermogen
31-12-2025
€ 5.117
Resultaat
€ 6
Ontwikkeling 2025
Speerpunten:
- het kantelen van vervoer en het OV-gebruik stimuleren
- het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer
- Omnibuzz als slimme organisatie
- verbetering van het huidig vervoer met oog voor kwaliteit, beheersbaarheid en de realiteit in de vervoerssector
- overleg met de Provincie Limburg over een integrale aanpak middels de
uitwerking van het Ontwikkelplan OV.- Evaluatie en optimalisatie van de website ikwilvervoer.nl.
- doorontwikkeling van MijnOmnibuzz
- overleg met gemeenten over de invulling van het relatiebeheer en de overlegstructuur
- aanpassing van de afrekensystematiek en de wijziging van de GR Omnibuzz
- verdere uitwerking van beheersmaatregelen op gemeenteniveau, afhankelijk van besluitvorming individuele gemeenten
- doorontwikkeling van informatie- en kennismanagement
- structureel toetsen en controleren van de administratieve organisatie, conform het goedgekeurde auditplan
- structurele controle en bijsturen van resultaten en processen via grondige informatievoorziening, rapportages en risicomanagement binnen
de planning & control cyclus.
- compliant zijn met geldende wet- en regelgeving, met speciale aandacht voor digitale toegankelijkheid, privacy, informatiebeveiliging en de
archiefwet.
Risicobeheer
De belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het meerjarenperspectief zijn:
- Een mogelijke nieuwe opleving van de corona-pandemie. Het is met name onduidelijk hoe het reisgedrag zich zal ontwikkelen en wat dat op termijn betekent voor de gecontracteerde vervoerders.
- Wijziging in de afrekening van het vervoer van zones naar kilometers. In de toekomst wordt het zone-systeem losgelaten en wordt het vervoer per kilometer berekend. Deze omrekening heeft mogelijk gevolgen voor de kosten en inkomsten van Omnibuzz.
- De evaluatie van de huidige verdeelsleutel. Gemeenten hebben gevraagd om een evaluatie van de huidige verdeelsleutel ( 50% inwoners / 50% pashouders) voor de afrekening van de verschillende kosten tussen gemeenten. De verwachting is dat dit leidt tot een eerlijkere verdeling
van kosten. Het resultaat van de scenario's die Omnibuzz hiervoor zal uitwerken heeft door COVID-19 vertraging opgelopen.
- Taakstelling sociaal domein:
Bij de begroting van de Omnibuzz 2021-2024 zijn de voordelen ten gunste van de taakstelling sociaal domein gebracht. Indien zich tekorten voordoen, dienen deze gelet op een bestendige gedragslijn ook toegerekend te worden aan de taakstelling. Dit vormt een risico, waardoor het
van belang is om in de toekomst zowel voor- als nadelen naar de begrotingsruimte worden gemuteerd - Verbonden partij
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het AB
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 100
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 181
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 1.150
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 144
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 1.150
Resultaat
Ontwikkeling 2025
Omgevingswet:
- er is meer lokale afwegingsruimte. De gemeente heeft nog tot en met 2029 de tijd om beleidskeuzes te maken. Die keuzes hebben t.z.t. effect op de uitvoering van de taken van de RUDLN
- de uitvoering zal structureel meer geld gaan kosten, maar hoeveel is nog onbekend. Tijdens de uitvoering krijgen we hier meer inzicht in.
Doorontwikkeling informatievoorzieningen en datakwaliteit:
- de focus voor 2025 ligt op het verder door ontwikkelen van de organisatie op het gebied van informatievoorziening. In 2024 en 2025 zal verder worden gebouwd aan verbetering van BI tooling, zoals
bijvoorbeeld voortgangsbewaking en monitoring op kwaliteitsborging
- het IBP schrijft voor dat de Omgevingsdienst een Business-intelligence (BI) strategie en voldoende capaciteit moet hebben
- In 2025 zal de nadruk liggen op het verbeteren van de datakwaliteit van inspectieview Milieu. In dit systeem stellen alle Omgevingsdiensten en een groot aantal andere instanties informatie beschikbaar over toezicht
Energiebesparing bij bedrijven
Vanaf 1 januari 2024 is er voor het uitvoeren van extra toezicht werkzaamheden op energiebesparing een energieteam. De medewerkers werken in dienst van de RUD LN. Dit wordt betaald uit de subsidie SPUK-THE 2022-2026.Personeel
Het blijft lastig om vacatures te vervullen en naar verwachting blijft dit de komende jaren zo. Het opstellen van het bedrijfsplan en de omvorming van de organisatie kan nog meer werkdruk bij medewerkers veroorzaken. Bij het bedrijfsplan worden uiteraard ook de BOR, vakbonden en dergelijke betrokken.Robuuste Omgevingsdienst
De moet RUDLN binnen 2 jaar naar een Robuuste organisatie groeien. De gevolgen van het plan van aanpak om te komen tot een robuuste omgevingsdienst /transformatie naar een reguliere (fysieke) omgevingsdienst zijn nog niet nader uitgewerkt. De uitvoering zal in 2024 tot en met 2026 plaatsvinden en leiden tot incidentele transitiekosten. De structurele effecten op de reguliere werkzaamheden worden uitgewerkt in een bedrijfsplan. Hiervoor wordt te zijner tijd een begrotingswijziging opgenomen.Risicobeheer
- Verbonden partij
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Vestigingsplaats
Venray
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.sociaaldomein-limburgnoord.nl
Doelstelling
Regionale samenwerking op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie op hoofdlijnen. Dit met als doel om:
• de continuïteit van voorzieningen voor BW, MO en B&P voor inwoners met complexe problematiek te waarborgen;
• de regionale aanpak van de doelgroep als bedoeld in de regiovisie te waarborgenBelang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het AB
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ -2.228
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 60
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 10.584
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 275
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 14.296
Resultaat
€ 0,00
Ontwikkeling 2025
- het actueel houden van het regionale beleidsvisie op het gebied van BW MO B&P
- bewaken dat de toegang tot beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bemoeizorg en preventie binnen de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten op een uniforme wijze geregeld is en blijft
- bewaking van het budgettaire kader van de programma BW MO B&P
- getrouwe en rechtmatige verwerking van de geldstromen binnen het programma BW MO B&P
Risicobeheer
De risico’s die binnen de MGR en de module Opdrachtgeven op dit moment onderkend worden, naast het niet realiseren van te leveren prestaties, kunnen als volgt worden beschreven:
- risico op onvoorziene budgetoverschrijdingen: kans: 25%, impact € 150.000
- bedrijfscontinuïteit / onvoldoende gekwalificeerd personeel: kans: 20%, impact € 300.000
- niet adequaat inspelen op nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving binnen het sociaal domein: kans: 20%, impact € 100.000
- rechtszaken inkooptrajecten: kans: 80%, impact € 100.000
- Verbonden partij
ICT Noord- en Midden-Limburg
ICT Noord- en Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
https://www.ictnml.nl
Doelstelling
Het ten dienste van de deelnemers verzorgen en veilig distribueren van actuele, betrouwbare en complete informatie op het gebied van geo-informatie en het creëren van de voorwaarden voor een efficiënte bedrijfsvoering voor nu en in de toekomst.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
ICT NML is opgericht in het belang van het verzorgen en ondersteunen van de deelnemers op het gebied van informatie- en communicatietechnologie en geografische informatie.
Financieel belang
Op basis van een verdeelsleutel een aandeel in het saldo voor het onderdeel EC GEO.
Bijdrage
€ 585
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 879
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 1.173
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 611
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 1.603
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2025
In 2025 ligt de focus van ICT NML op de volgende speerpunten:
- afronden van werkzaamheden die voortvloeien uit 2024
- verder doorontwikkelen van de interne bedrijfsvoering
- ICT NML een 'gezicht' geven naar de buitenwereld
- doorontwikkelen van de organisatie en integratie van de ECGeo taken
- voorbereidingen treffen voor de ISO 27001 certifiering
- goed werkgeversschap doorontwikkelen (beleidsmatig Great Place To Work etc.)
- informatiebeveiliging verder professionaliseren.
Risicobeheer
Overig
- Verbonden partij
Samenwerking Midden-Limburg
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten van de SML-organisatie namens de regio beheert.
Bijdrage
€ 58.000
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 194
Vreemd vermogen
01-01-2023
n.v.t.
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 182
Vreemd vermogen
31-12-2023
n.v.t.
Resultaat
-€ 12
Ontwikkeling 2025
In 2025 start de uitvoeringsfase van de Regiodeal Midden-Limburg 2025-2028 onder aansturing van een Regiodeal-bureau. Het Regiodeal-bureau coördineert en versterkt de samenwerking tussen SML (de regiogemeenten) en haar triple helix partners waaronder de provincie Limburg, Keyport, OML, Open Universiteit, woning- en zorgcoöperaties, etc. Samen ontwikkelen en voeren wij projecten en maatregelen uit die bijdragen aan de brede welvaart van de regio op het gebied van Leefbaarheid, Landschap en Klimaat en Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan de proces- en organisatiekosten van de SML-organisatie.
De financiering van het regiodealbureau maakt onderdeel uit van de regiodealbegroting. - Verbonden partij
Ijzeren Rijn
Overig
Ijzeren Rijn
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen.
Belang in verbonden partij
Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
Ontwikkeling 2025
De inzet blijft erop gericht meer beïnvloedingsruimte te creëren ten aanzien van de ingebruikname van het historische tracé of het alternatieve tracé van de 3RX-variant. Een passende meerwaarde voor de omgeving van het tracé gebied blijft uitgangspunt van gesprek.
Risicobeheer
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij
Keyport
Stichting / Vereniging
Keyport
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage € 2,47 per inwoner.
Bijdrage
€ 89.000
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 16
Vreemd vermogen
01-01-2003
€ 1.258
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 30
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 1.173
Resultaat
€ 30
Ontwikkeling 2025
Een vitale economie draagt bij de kwaliteit van leven in de regio. Met ingang van 2025 werkt Keyport met een meerjarenprojectenagenda gericht op het aanpakken van de economische uitdagingen die ontstaan door demografische en sociaal-maatschappelijk ontwikkelingen en opgaven zoals vergrijzing, klimaatverandering, energietransitie en digitalisering. Vanuit economisch perspectief is de regionale kwetsbaarheid gebaseerd op twee uitdagingen: personeelstekort en kleinschaligheid. Keyport verbindt de regionale triple helix partijen en ontwikkelt en voert projecten uit met een focus op A. Arbeidsmarktoptimalisatie en Onderwijs en B. Ondernemerschap en Innovatie.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en uitvoeringsmiddelen.
- Verbonden partij
Routebureau Midden-Limburg
Routebureau Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
• Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand
en actueel fietsknooppuntennetwerk.
• Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
routeinformatie naar de promotie-organisaties.
• Uniformiteit in bewegwijzering.
• Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
• Vergaren van informatie omtrent routes
• Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
Noord- en Midden-LimburgBelang in verbonden partij
€ 0,46 per inwoner van 2021 t/m 2024
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage ten behoeve van onderhoud en beheer fietsnetwerk. Bijdrage 2025 is € 0,56 per inwoner.
Bijdrage
€ 20.000
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 86
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 115
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 83
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 110
Resultaat
-/- € 3
Ontwikkeling 2025
Het Routebureau coördineert het beheer en onderhoud van de recreatieve routenetwerken (wandelen, fietsen en ruiteren) inclusief de daarbij behorende voorzieningen zoals start- en bewegwijzeringsborden. Het Routebureau staat garant voor kwalitatief hoogwaardige routenetwerken. Hiervoor onderhoudt zij een relatie, en werkt ze samen met, andere relevante partijen. Ook ontsluit het Routebureau route-informatie naar de promotieorganisaties ter stimulering van het gebruik van de routes en aanliggende faciliteiten door inwoners, dag- en verblijfstoeristen.
Op basis van het nieuwe businessplan 2025-2028 zet het routebureau in op het behoud en stimuleren van de kwaliteit van de routenetwerken en het vergroten van de belevingswaarde van de routes.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelang in verbonden partij
Aandelenkapitaal
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 24.731
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 5.997
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 26.197
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 4.301
Resultaat
€ 1.466
Ontwikkeling 2025
OML is een uitvoeringsorganisatie van de aangesloten gemeenten. Ze faciliteert het bedrijfsleven bij ruimtelijk economische vraagstukken zoals locatie- en gebiedsontwikkeling, herstructurering van private kavels en de ontwikkeling, aanleg en verkoop van nieuwe bedrijventerreinen. Uitgangspunt hierbij is dat OML waarde creëert voor de regio en haar aandeelhouders.
In 2025 gaat OML verder met de ontwikkeling van het duurzaam multifunctioneel bedrijvenpark Zevenellen. Ook stelt zij samen met het lokaal bedrijfsleven een (naar andere terreinen te kopiëren) plan op om bedrijventerrein Ittervoort te verduurzamen op het gebied van energie (Smart Energy Hub), waterhuishouding, klimaat, vergroening, enz.Risicobeheer
Vanwege de solide financiële positie van OML volstaat het bewaken van het risico van OML als verbonden partij middels opname in de risicoparagraaf van de begroting.
- Verbonden partij
CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
a. Namens de verkopende aandeelhouders van Essent een
eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat
als gevolg van de WON;
b. Namens de verkopende aandeelhouders eventuele
garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
(“Waterland”);
c. Het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het
beheer van het bedrag dat op de Escrow-rekening n.a.v.
verkoop Attero is gestort.Belang in verbonden partij
0,60338%
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 84
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 64
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 484
Vreemd vermogen
31-12-2004
€ 7
Resultaat
- /-€ 265
Ontwikkeling 2025
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de Aandeelhoudersommissie, de gerechtelijke procedure voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
Na afwikkeling van deze gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
De doelstellingen a en b zijn reeds afgesloten.
Op 25 april 2024 hebben de aandeelhouders in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ingestemd met een aanvullende kapitaalstorting van € 400.000 voor CSV Amsterdam BV. Deze
kapitaalstorting zal worden verrekend met de financiële vereffening bij de opheffing van Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV. (identieke aandeelhouders). In onderstaande cijfers is deze verrekening
meegenomen.Risicobeheer
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
- Verbonden partij
Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belang in verbonden partij
dividend 903.150 aandelen; 0,60338%
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
n.v.t.
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 5.441
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 4.907
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 5.320
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 5.140
Resultaat
€ 72.000
Ontwikkeling 2025
Vastgesteld strategisch plan met focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een
duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe;2. Iedereen altijd toegang tot energie.
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met
behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten;3. Klanten weten wat Enexis te bieden heeft.
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en
marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die
een materiële impact op Enexis hebben:
klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in
instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties.In de toekomst wordt het strategisch plan aangepast in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening.
Risicobeheer
-
- Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Borssele
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht.
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap.Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 1.444
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 32
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 0
Resultaat
-/-€ 20
Ontwikkeling 2025
Het bestuur van de vennootschap heeft met het Ministerie van Klimaat en Energie, ZEH Energy BV en Energy Resources Holding BV in februari 2024 overeenstemming bereikt over de terugtreding van PBE als contractpartij uit het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Daarmee resteren er geen openstaande contractuele verplichting meer en kan PBE als vennootschap worden ontbonden. De voorbereidingen voor het opheffen van de vennootschap en uit te keren resterende liquide middelen zijn nu in gang gezet en worden in de loop van 2024 afgerond.
Risicobeheer
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belang in verbonden partij
0,26%
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
€ 354
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 4.615
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 107.459
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 4.721
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 110.819
Resultaat
€ 254
Ontwikkeling 2025
De BNG is er voor het publieke domein en het publieke belang en streeft naar maximale maatschappelijke impact.
De BNG heeft een hoge kredietwaardigheid en is hierdoor in staat om tegen aantrekkelijke tarieven financiering aan te trekken voor de korte en lange termijn met een redelijk rendement voor de decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang (geen winstmaximalisatie). Zij fungeert hierbij als financier en als sparringpartner. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Het kompas naar impact blijft richtinggevend voor hun strategie. de BNG blijft zich inspannen om de CO2-voetafdruk van de leningenportefeuille te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen.
De BNG presenteert geen jaarlijkse begroting, de financiële gegevens zijn gebaseerd op de jaarcijfers van 2023.Risicobeheer
Het risicomanagement is gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel, wat tot uiting komt in de hoge externe kredietratings van de bank. Een strict kapitaalbeleid en beperking van diensten en tegenpartijen zoals vastgelegd in de statuten en de afwezigheid van een handelsboek beperken de risicobereidheid van de bank.
- Verbonden partij
Bodemzorg Limburg
Bodemzorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg is een zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders, die invulling geeft aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van gemeenten voor gesloten stortplaatsen. Namens de gemeenten neemt Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor deze stortplaatsen op zich. De kerntaken van Bodemzorg Limburg zijn enerzijds het beheren van grotere complexe voormalige stortplaatsen in Limburg en anderzijds het renderend maken van het vermogen dat daarvoor beschikbaar is gesteld. Met betrekking tot het beheer zijn voorzieningen aangebracht die ervoor zorgen dat mogelijk in deze locaties aanwezige verontreinigingen zich niet verspreiden naar de omgeving. Bodemzorg Limburg is verantwoordelijk voor het in stand houden van deze voorzieningen. In de gemeente Leudal bevindt zich geen voormalige stortplaats, we zijn alleen organisatorisch aandeelhouder en betalen geen gemeentelijke bijdrage. We ontvangen een het jaarverslag, maar niet een begroting.
Belang in verbonden partij
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 6.381
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 32.568
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 8.959
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 32.451
Resultaat
€ 2.578
Ontwikkeling 2025
De afgelopen jaren zijn door het externe milieu adviesbureau WSP regelmatig onderzoeken uitgevoerd naar de kwaliteit van het grondwater rondom onze locaties. Hieruit blijkt dat tot nu toe in het kader van de nazorg geen specifieke maatregelen nodig zijn.
De aanleg van de Zonneparken Belvédère, Bocholtz en Abdissenbosch in 2020 resp. 2021 is gefinancierd m.b.v. de financiële middelen uit de nazorgvoorziening en betreft een belegging met gedurende tenminste 15 jaar een gegarandeerd en stabiel rendement van tenminste 4,5%.Risicobeheer
- Verbonden partij
Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belang in verbonden partij
13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
€ 59
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2023
€ 201
Vreemd vermogen
01-01-2023
€ 390
Eigen vermogen
31-12-2023
€ 206
Vreemd vermogen
31-12-2023
€ 394
Resultaat
€ 4.693
Ontwikkeling 2025
De kerntaak van WML is om in alle omstandigheden te zorgen voor voldoende drinkwater, van goede kwaliteit en onder de juiste druk. WML is tevens verantwoordelijk voor het veiligstellen van de openbare drinkwatervoorziening. Hiertoe beschermt WML waterbronnen en voert zij wettelijke veiligheidscontroles uit op collectieve drinkwaterinstallaties van bedrijven en instellingen. De missie van WML is dat heel Limburg kan rekenen op betrouwbaar drinkwater en waterdiensten op maat. WML stimuleert duurzaam gebruik van water.
In het kader van tarieftoezicht voldoet WML aan het wettelijk kader voor de totstandkoming van drinkwatertarieven.
Van WML zijn jaarlijks alleen jaarrekeningresultaten beschikbaar.
Risicobeheer
Risicomanagement en auditing zijn onderdeel van de reguliere planning & control cyclus van de organisatie. Jaarlijks wordt gerapporteerd over risico‘s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen. Daarnaast monitoren proceseigenaren zelf periodiek de getroffen beheersmaatregelen en sturen hierop (bij).
Door enerzijds de vraag om risicobeheersing vanuit de maatschappij, diverse ontwikkelingen en anderzijds de vraag vanuit de eigen WML-organisatie blijft er een behoefte aan controle en aantoonbare beheersing van risico’s.
Om aan deze vraag te voldoen zijn de afgelopen jaren binnen WML instrumenten ontwikkeld en maatregelen getroffen om risico’s voor de bedrijfsvoering van WML te mitigeren.