Op 13 december 2022 is het Beheerplan groen en wegen 2023-2026 door de Raad vastgesteld.
Bij het vaststellen van het beheerplan is tevens ingestemd met het beschikbaar stellen van de benodigde budgetten voor het uitvoeren van het onderhoud aan de wegen en het groen op minimaal kwaliteitsniveau B. We streven echter ook naar differentiatie op specifieke plekken (doelstelling uit integrale beleidsplan). Als gemeente wijzen wij deze plekken echter niet aan. Door burgerparticipatie te bevorderen wordt gestimuleerd dat de gebruikers van de openbare ruimte ideeën en initiatieven aandragen en hieraan gekoppeld zelf werkzaamheden verrichten in de openbare ruimte.
In het beheerplan is gerekend met de kosten voor vervanging op basis van de levensduur benadering. Ondanks dat de openbare ruimte op een goed niveau wordt
onderhouden, is het onvermijdelijk dat een weg of een groenelement aan het einde van de levensduur vervangen dient te worden. Uit deze benadering en het uitgangspunt dat de maximale leeftijd van verhardingen 60 jaar is, blijkt dat over enkele jaren (2025-2035) een duidelijke piek in de vervangingsinvestering komt. Deze piek is te verklaren door dat tussen 1960 en 1980 diverse grote uitbreidingsplannen zijn gerealiseerd.
Voor het beheer van de wegen is een structureel exploitatiebudget nodig van € 1.479.000 op basis van het actuele beheersplan groen en wegen.
Voor de instandhouding van de wegen zijn jaarlijkse vervangingsinvesteringen nodig voor een bedrag van € 1.971.000, voorzien in het MIP 2025-2028.
Dit bedrag neemt vervolgens in tranches van 10 jaar toe, zodat de vervangingspieken
kunnen worden opgevangen.
(bedrag x 1.000) | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
In begroting opgenomen: | ||||
Regulier onderhoud wegen | 1.479 | 1.479 | 1.476 | 1.476 |
Vervangingsinvestering infrastructurele werken | 1.971 | 1.971 | 1.971 | 1.971 |